Stagiair van de vierde official: ik wil het!

vierde-official

Het houdt me toch wel aardig bezig. Zo’n man staat daar maar en hij krijgt er ook heus wel voor betaald. Hij heeft er zelf voor gekozen. Hij hééft ten minste een baan. Hij vindt het vast niet erg, anders was hij wel wat anders gaan doen. Kom op, zet het uit je hoofd. Maar toch, in deze decembermaand is het gewoon niet leuk. Kappen nou. Hier moeten we iets aan doen. Die man verdient een beter lot. Niet meer zeuren tegenover de vierde official.

Al een paar weken let ik er extra op. En het is gegarandeerd spektakel. De casus: een overtreding in ‘de zestien’. Zoiets als die actie van Santiago Arias tegen Jean-Paul Boëtius. Je kan hem geven, maar je kan het ook laten gaan. Danny Makkelie vond het een overtreding en gaf een penalty. En dan is de vierde official, Jochem Kamphuis in dit geval, de lul. Philip Cocu stormde op hem af: want dit is toch geen penalty?

Dat Cocu in zo’n geval even wil zeuren snap ik. Even die frustraties kwijt. Maar wat moet zo’n Kamphuis dan doen in dat geval? Vertellen wat er gebeurde? Dat die hand op de schouder lag zag iedereen, dus ja, dat is niet nodig. Uitleggen waarom het een strafschop is? “Nou kijk meneer Cocu, volgens regel 5X4 lid 2.6 mag dat niet en volgens regel 9d2 lid 4 is het dan een penalty, snapt u?” Zie ik ook niet gebeuren. Maar hoe gaat dat dan wel?


Ook bij Voetbal International is de vierde man nog wel eens het slachtoffer.

Ik wil het weten. Zoals sommige mensen zich storten op een onderwerp als privacy of het lot van timmermannen op de Noordpool wil ik hier meer over weten. Hoe gaat de KNVB ermee om? Zijn er trainingen voor de vierde official? Oefenen ze dat soort momenten in een rollenspel? Ik wil er naar toe, ik wil er bij zijn. Dat je ook zo’n training mee mag maken. En dat je dan een rollenspel doet waarin je zelf de vierde official bent en Gert-Jan Verbeek op je afstormt: “heee officialtje!! Wat doet hij nou man?? Is toch helemaal geen overtreding?!” En dat je dan op een rustige toon uitlegt dat de scheidsrechter vanuit zijn positie een overtreding met buitensporige inzet zag waar slechts een straf op staat: rood. Lijkt me leuk om te doen.

Dus, KNVB: hoe werkt dat? Mag ik een keer komen kijken? En als ik dan slaag, mag ik dan een keer mee naar een wedstrijd? Niet als echte official, maar dan als extraatje. Een soort van stagiair van de vierde official. En dat ik dan soms mag uitleggen waarom er een ingooi werd gegeven. En als ik dat goed doe mag ik als beloning het bord met de extra tijd omhoog mag houden? Ah, KNVB, toe? Omdat het Sinterklaas is?

BV-bio-joost

Eén gedachte over “Stagiair van de vierde official: ik wil het!”

Plaats een reactie